تخفیف در فروش کاهش قیمتِ محصول یا خدماتی است که توسط فروشنده ارائه میشود. تخفیف در فروش زمانی ارائه میشود که فروشنده برای جلب رضایت و وفاداری مشتری از آن استفاده میکند.
همه ما به دنبال تخفیف و فروش هستیم، اما اصطلاح "تخفیف های فروش" دارای معنی خاصی در حسابداری است.
کمپانیهای بزرگ نیز مانند بوینر تخفیف را برای خریداران بازیهای پلیاستیشن ارائه میدهد. 50 درصد کاهش قیمت در محصولات بسیاری از مارکهای بزرگ و سرشناس جزو قوانین آن شرکت محسوب میشود.
سونی یک کاهش قیمت سالانه برای پلی استیشن عرضه میکند. عاشقان بازی نیز این کاهش قیمتِ ویژه را بررسی میکنند و به سراغ خرید، همراه با تخفیف میروند.
سونی برنامه های Mid-Year را راه اندازی کرده است که تخفیف های زیادی را برای صدها بازی PlayStation ارائه میدهد. کاربران PlayStation میتوانند از بازیهای محبوب خود برای خرید با کاهش قیمت زیاد لذت ببرند.
کاهش قیمت از صورت حساب فاکتور، قبل از پرداخت آن تشکیل شده است.
به طور کلی، کاهش قیمت بیشتر به معنی افزایش سطح ریسک در سرمایه گذاری و نقدینگی آینده کاری است.
اگر تعداد تخفیفهای اخذ شده توسط مشتریان کم باشد تاثیر این کاهش قیمتها بر روی فروش نیز حداقل میشود.
تخفیف در فروش کالاها برای جذب خریداران عرضه میشود. این کاهش قیمت نیز ممکن است به دو نوع تقسیم شوند:
تخفیف تجاری: مواقعی که کالا به صورت عمده خریداری میشود یا برای حفظ مشتریان وفادار، تخفیف ارائه میشود. کاهش قیمتهای تجاری معمولا برای اهداف حسابداری نادیده گرفته میشوند.
تخفیف نقدی: به مشتریان به عنوان انگیزه ارائه میشود. تخفیفهای نقدی باعث کاهش درآمد فروش در طول دوره است.
اگر مردم بدانند در فروشگاهی محصولاتش با کاهش قیمت همراه است مطمئنا مراجعه مردم به آنجا بیشتر خواهد بود. فروشگاهی که لباسهای مارکدار را به فروش میرساند معمولا تا زمانی که لباسهایشان را تا 50٪ تخفیف دهند خالی میماند؛ آن زمان است که مردم برای خرید میروند و بی شک فروشگاه به واسطه فروش محصولات خالی میشود. البته فروشندگان و یا صاحبان مشاغل این کار را به خاطر گل روی شما انجام نمیدهند؛ برای آنها نیز سودی به نام استراتژی بازاریابی برای خرده فروشان و عمده فروشان وجود دارد.
در میان انواع تخفیفهای ارائه شده در هر بازار، یکی از بیشترین و به صرفه ترین آنها، تنزل قیمت در فروش است. این نوع از تخفیف را ما با آن آشنا هستیم. تخفیف فروش اشاره به کاهش قیمت یک محصول یا خدمتی دارد که مشتری از خرده فروشی خریداری میکند. تصور کنید قدم زدن در یکی از شعبات Levis را و خرید شلوار جین معرکه و زیبایی که حالا 30% هم تخفیف به آن خورده است. ما به این یک تخفیف فروش میگوییم.
کاهش قیمتهای فروش به دلایل مختلف ارائه میشود. خردهفروشان ممکن است بخواهند محصولات جدید را به محلهای خود منتقل کنند و به این ترتیب قیمت کالاهای قدیمی را کاهش دهند تا مشتریان بتوانند آنها را خریداری کنند. اگر فصل برای نوع خاصی از لباس (لباس زمستانی، لباس تابستانی) به اتمام برسد، آنها معمولا به فروش میرسند. مارک های بزرگتر ممکن است بخواهند به یک بازار وسیع تر جذب شوند بنابراین میتوانند تخفیفهای بزرگی ارائه دهند تا بتوانند به صرفهتر باشند.
تخفیف تجارت کاهش در قیمت منتشر شده برای محصول است. برای مثال، یک عمده فروش ممکن است یک تخفیف تجاری 40٪ داشته باشد، در صورتی که یک خرده فروش باید طبق قیمت فاکتور و یا همان لیست مبلغ محصولاتش را پرداخت کند و چیزی به عنوان تخفیف نخواهد داشت.
خرید و فروش پس از تخفیف تجاری کاهش مییابد. برای مثال، زمانی که کالاها با لیست قیمت مجموعا 1000 دلار به یک مشتری عمده فروشی واگذار میشود دارای 30٪ تخفیف تجاری است، هر دو فروشنده و خریدار تراکنش را در مبلغ خالص 700 دلار ثبت میکنند. اما گاهی فروشندگان محصولات خود را بدون در نظر گرفتن تخفیف تجاری خود به مشتری کالا میفروشند.
تخفیفهای تجاری متفاوت از تخفیفهای اولیه پرداخت میشوند.
هدف از کسب و کار ارائه تخفیفهای فروش است که مشتری را ترغیب به خرید بیشتر و وفادارسازی آنها میکند.
ضعف در ارائه کاهش قیمت اینگونه است که کسب و کار نوپا دارای هزینههای اضافی است. پس اگر در ابتدا روند فروشتان ناامیدکننده بود اصلا ناراحت نشوید و زانوی غم بغل نگیرید. به قول قدیمیها بایستی خاک بازار را بخورید. اندکی زمان دهید قطعا نتیجه مطلوب را میبینید.
ابتدا اهداف خود را تنظیم کنید: قبل از کاهش قیمت در محصولات قیمتهای خود را ارائه دهید. قبل از انتخاب یک استراتژی برای تنزل در قیمت، مطمئن شوید که یک هدف اولیه و مهم دارید. هدف شما تعیین نوع کاهش قیمت است که مشخص کند چگونه آن را به فروش میرسانید و کدام مشتریان باید به هدف خود برسند.
مشتریان جدید را بدست آورید: تخفیفی را ارائه میدهید. زیرا شما میخواهید مشتریهای جدید به محصولات یا خدمات شما علاقه مند شوند. با کاهش قیمت، آنها میتوانند با ریسک کمتری از طرف خود، سعی کنند آنچه را که شما ارائه میدهید امتحان کنند. به علاوه، اگر تخفیف شما یک پیشنهاد محدود است، مشتریان جدید دلیلی دارند مبنی بر اینکه محصولات و خدمات شما را امتحان کنند؛ آن هم همین امروز و نه بعدا. آنها در دل خودشان میگویند "نقد رو بچسب و نسیه رو ول کن."
هدف شما این است که واحدهای بیشتری از محصول یا خدمات خود را بدون در نظر گرفتن تعداد مشتریان خریداری کنید. این میتواند به معنای افزایش تنوع در ارائه محصول، ترکیب محصولات با یکدیگر و داشتن مشتریان بیشتری باشد که باید آنها را بررسی کنید.
خرید مکرر خریداران از شما باید به گونه ای با تخفیفات مرتب و فصلی تحریک شوند. این کاهش قیمت معمولا از طریق یک برنامه وفاداری برای مشتریان موجود انجام میشود و کار میکند. طبق تحقیقات Kolloquy، شرکت بازاریابی وفادارسازی مشتری، 55 درصد از مردم در برنامههای وفاداری ثبت نام میکنند تا تخفیفهای خرید را دریافت کنند.
علاوه بر اینکه شما به دنبال جذب مشتری، وفادارسازی آنها و فروش بیشتر هستید باید به فکر تنوع در محصولات خود نیز باشید. شما با ارائه انواع تخفیفات این کار را به راحتی میتوانید انجام دهید.
مطالعه مقاله در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی