افزایش مشتری کلید طلایی برای هر کسب و کار، موفقیتآمیز است. اگر شما کاری برای این امر انجام ندادهاید، سریع عمل کنید و آن را در اولویت قرار دهید. خدمات مشتری در سالهای گذشته رشد کرده است. در گذشته تنها راه پیگیری مشتری تماس تلفنی بوده اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی راههای ارتباطی افزایش یافته است. پس بهانهای از این بابت ندارید.
در ابتدای کار باید پاسخ چند سوال را برای خودتان در ذهن خود مشخص کنید. اینکه چه کارهایی میتوانید برای مشتری و جذب بیشتر انجام دهید؟ هدفتان از کاری که انجام میدهید چیست؟
زمانی که به نتیجه رسیدید و پاسخ تمام سوالات مشخص شد حال زمان شروع به انجام کار است. کار خود را به صورت هفتگی، ماهیانه و سالیانه بررسی کنید.
دریافت بازخورد از مشتریان برای بهبود کلی کسب و کار ضروری است. به عنوان مثال، میتوانید با تماس تلفنی و یا نظرسنجی کتبی از مشتریان فعلی خود تنوع در محصولات و یا ارائهی خدمات به آنها به رونق کسب و کارتان و افزایش مشتری خود کمک بسزایی انجام دهید.
شما با شبکههای اجتماعی و استفاده از رباتهای موجود میتوانید به سرعت پاسخ مشتریان خود را بدهید. اما برای شروع کارتان میتوانید از نیروهای انسانی استفاده کنید تا در هزینهها صرفهجویی کنید.
شما نه تنها باید در افزایش مشتری و فروش بیشتر برای محصولتان تلاش کنید بلکه باید به اطلاع رسانی و آموزش به مشتریان خود نیز بپردازید. فرض کنید شما فروشندهی لوازم پزشکی و یا موبایل و وسایل ارتباطی هستید، با مقالههای آموزشی و مطالبی که در سایت و یا در بروشورهای تبلیغاتی خود میتوانید به آگاهسازی مشتریان خود و یا حتی به افرادی که تا به حال از شما خریدی انجام ندادهاند نیز بپردازید. این راه باعث میشود افراد شما را به عنوان یک مرجع مطلع و با دانش بشناسند که این خود به گونهای در افزایش مشتری نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
یکی از اعضای مهم کسب وکارتان کارکنان شما هستند. به گونهای قلب کارتان هستند. کارکنان خط مقدم شما نمادی از کارتان هستند و معرف شما به مشتریان هستند. کارکنان اصلی در هر کسب و کاری باید بدانند که چگونه با مشتریان رفتار کنند و چه خدماتی به مشتریان ارائه دهند تا آنها وفادار بمانند و باعث افزایش مشتری شوند.
با آنها صحبت کنید، اگر کارکنان شما درک عمیقی از کار و وظیفهی خود داشته باشند بیشک میتوانند تاثیر زیادی در کارتان داشته باشند و به افزایش مشتریان کمک کنند.
با سرمایهگذاری روی برند شرکت و یا کسب و کارتان میتوانید عرصهای در زمینه رشد خود باز کنید. زمانی که برند شما مطرح باشد و قوی کار کند مشتریان با خرید از شما احساس رضایت بیشتری دارند و با خیال راحتتری به مشتریان وفادار شما افزوده میشوند و ناخودآگاه باعث افزایش مشتری خواهد شد.
بدیهی است که هیچکس از نظرات منفی و انتقادات حس خوبی پیدا نمیکند و از شنیدن آنها خوشحال نمیشود. اما ما انسانها باید خودمان را برای گرفتن تمام نظرات حتی منفیترین آنها هم آماده کنیم، این بازخوردها هر چقدر هم که منفی و ناراحت کننده باشند خیلی کمک میتوان به بهبود و رونق کسب و کارمان داشته باشد.
فرض کنید مشتری از خدمات و یا فروشندهی شما و یا محصولتان ناراضی باشد، با توجه به اینکه بازخورد منفی از مشتری گرفتید اما سعی بر این داشته باشید تا آن مورد را اصلاح کنید.
این امر باعث رشد مثبت شما در کارتان میشود و این تغییرات باعث خشنودی مشتری نیز میباشد.
بعضی از راههایی که به شما در زمینهی افزایش مشتری و افزایش فروش کمک میکند را با هم در این مقاله بررسی کردیم. امیدواریم بتوانید در مسیرهای بهتر و تازهتری برای افزایش مشتری و رونق کسب و کارتان قدم بگذارید.
مطالعه مقاله در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی