CRM به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است. در سادهترین شکل سیستم CRM به کسبوکارها کمک میکند روابط تجاری خود و سیستمهای اطلاعاتی مرتبط با آن را مدیریت کنند.
با CRM شما میتوانید پیگیری حسابهای مشتری، اطلاعات تماس، فروش و منجر سایر اطلاعات را در یک مکان انجام دهید. سیستم CRM میتواند برای گردش کار شرکت و پیشرفت آن در بحث وفادارسازی مشتریان بسیار مهم باشد. اجزای یک سیستم CRM عبارتند از:
اتوماسیون نیروی فروش
اتوماسیون بازاریابی
مراقبت از مشتری
گزارشدهی اجرایی
امور اداری
مدیریت سیستم
در حالی که سیستم CRM ممکن است به شکل شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام هیجانانگیز نباشد، اما عملکرد مشابهی دارند. معمولا مشتریان برای رفع نیازهای خود کسبوکارهایی را دنبال میکنند تا برایشان جذاب و پر از ایدههای تازه باشند. این کسبوکارها تنها برای هدف وفادارسازی مشتریان فعالیت میکنند. هر سیستم CRM در اطراف افراد وجود دارد و دقیقا به همین دلیل است که برای کسبوکارها بسیار ارزشمند است چون به گونهای همیشه در دسترس افراد قرار دارد. با این در دسترس بودن سیستم کسبوکار شما برای مشتریان زمینهای ایجاد میشود تا هرزمان که بخواهند بتوانند در مورد محصولاتتان مطالعه انجام دهند و از خدمات کسبوکارتان مطلع شوند سپس تصمیم به خرید میگیرند و جزء مشتریان وفادار شما خواهند شد. وفادارسازی مشتریان از این راه بسیار راحت قابل دسترسی خواهد بود.
اغلب سیستم CRM یک شرکت، بخش مهمی از کسبوکار است. برای مثال یک حسابدار به طور مداوم از سیستم CRM استفاده میکند. حسابدار صورتحسابها را پرداخت میکند، و با همکاران ارتباط مستقیم برقرار میکند. اگر سیستم CRM ناقص یا در سطح پایینی باشد، این امر میتواند فاجعهی قبل از وجود سیستم CRM در شرکت را تکرار کند و موجب توقف بهرهوری میشود. همچنین برای حفظ سطح بالایی از یکپارچگی دادهها سیستم CRM ضروری است. وجود این سیستم کار را هم برای کارکنان شرکت، هم برای مدیریت سازمان و هم برای مشتریان آن کسبوکار آسان میکند. از این طریق میتوانید به راحتی مشتریان خود را دنبال کنید، از نظرات آنها در روند بهبود کسبوکارتان استفاده کنید و به وفادارسازی مشتریانتان بپردازید.
بسیاری از شرکتها نگران برنامهریزی کردن یک راهحل مقیاس پذیر CRM برای رشد و حفظ سطح بالایی از یکپارچگی دادهها نیستند. این میتواند یک اشتباه پر هزینه باشد. عقلانی است که برای وفادارسازی مشتریان هزینه صرف کنید نه برای سیستمی که دارای نقص است. این سیستم از اهمیت بسیاری برخوردار است که به دلایل مختلف شرکت و یا کسبوکارتان بهتر است یک سیستم متمرکز CRM داشته باشد. با سیستم متمرکز، شاخههای مختلف شرکت در یک صفحه قرار خواهند گرفت. حتی اگر آنها به طور فیزیکی در یک ساختمان یا منطقه قرار نگرفته باشند، سیستم CRM یکپارچه میتواند آن را در یک صفحه به مشتریان ارائه دهد. مشتریان به راحتی به تمام محصولات و خدمات شرکت دسترسی خواهند داشت. رفته رفته به بخش وفادارسازی مشتریان ملحق میشوند و از خدمات آن بهره خواهند برد. از این طریق راه رسیدن به اهداف و نیازهای مشتریانتان را کوتاهتر میکنید و باعث میشود شما تنها با ارائهی یک سیستم مطمئن به جذب خریداران و وفادارسازی مشتریان بپردازید.
یک سازمان میتواند با داشتن سیستم CRM غیر متمرکز از فضای رقبا دور بماند و مشکلاتی را ایجاد میکند. عدم وجود مجموعهای از فرآیندها و پروتکلهای استاندارد در یک سیستم یکپارچه میتواند به طور جدی دادهها را به خطر بیندازد. این اتفاقات منجر به از دست رفتن دادهها، مشکلات کاهش مشتری و فروش و نتایج غیرقابل باور خواهد شد.
CRM ارزش زیادی برای یک شرکت دارد. یک روش تست شده و اثبات شده برای بدستآوردن رشد طولانی مدت و وفادارسازی مشتریان است. هر راهحل این سیستم نیاز به برنامهریزی منظم و خوبی دارد. در بلندمدت، با پرداخت هزینهی پشتیبانی به متخصصان با تجربه به شما کمک میکند یک سیستم CRM را راه اندازی کنید. فنآوری این سیستم زمانی که در مرکز یک شرکت یا سازمان قرار میگیرد، میتواند تأثیری زودهنگام در افزایش فروش و مشتری و وفادارسازی مشتریان داشته باشد.
با به کارگیری استراتژی فروش قوی میتوانید همراه با این سیستم کمپینهای تبلیغاتی و خدمات ویژه به مشتریانتان ارائه دهید تا به مرور زمان بتوانید به وفادارسازی مشتریانتان دست یابید.
حفظ مشتریهای فعلی کسبوکارتان بسیار ارزانتر از دستیابی به مشتریان جدید است. منطقی است که منابع خود را برای حفظ مشتریان موجود در بازار مساعد کنید.
بسیاری از شرکتها هزینههای زیادی را متحمل میشوند تا بتوانند روند فرآیند کسبوکارشان را رو به بهبود سوق دهند و مشتریان بیشتری را جذب کنند اما تنها با بهکارگیری سیستم CRM میتوانند نه تنها به افزایش مشتری و فروش بلکه به وفادارسازی مشتریانشان بپردازند.
مهندسین بسیار ماهر میتوانند راهحلهای سفارشی را برای نیازهای شما ایجاد کنند. یک سیستم جامع CRM را از ابتدا بسازید تا به طور کامل تمام جنبهها از ارتباطات کسبوکار خود پشتیبانی کنید.
شما همچنین میتوانید سیستم فعلی خود را برای بهینهسازی عملکرد و نیز رفع اشکالات، راهحلها و مسائل دیگر تغییر دهید. هر چه که در کسبوکارتان اهداف شما است از جمله وفادارسازی مشتریان، با این سیستم قابل دسترسی خواهد بود.
نتیجه :
ما با ارائهی این مقاله سعی داشتیم تا بتوانید درک بهتر و آسانتری از سیستم CRM داشته باشید و بتوانید با پرداخت هزینههای کمتری بهافزایش فروش و مشتری دست پیدا کنید و تنها بر روی وفادارسازی مشتریانتان تمرکز کنید. وفادارسازی مشتریان راهی برای پیشرفت چشمگیر در کسبوکارتان خواهد بود.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی