وفاداری مشتری اندازهگیری این است که احتمالا مشتریان شما در انجام خرید مجدد با شما همراه خواهند بود یا خیر.
صنایع مختلف دارای روشهای مختلف اندازهگیری وفاداری هستند اما اصلیترین راه این است که تعداد خریدها را در طول عمر مشتری در پایگاه دادهی خود بررسی کنید. مشتریان تکراری با ارزشترین مشتریان شما هستند. اگرچه ممکن است آنها خریداران بزرگی نباشند اما احتمال دارد که در طول زمان، درآمد حاصل از خرید آنها درآمد بیشتری از مشتریان بزرگی که تنها یک بار خرید داشتهاند باشد. در این حالت شما هم بهرضایت مشتری و هم وفاداری آنها دست یافتهاید.
یکی از چیزهای مورد علاقه من این است که وقتی یک بار با فروشندگان دیدار میکنم و پروسهی خرید انجام میشود، دفعهی بعد آنها نام من و جزئیات آخرین مکالمه ما را به یاد داشته باشند. این برای وفاداری مشتری مهم است! شرکتها باید برای مشتریان خود تلاش کنند. زمانی که مشتری برای چندمین بار از شما خرید میکند پس توانستهاید رضایت مشتری را جلب و به دستهی وفاداری اضافه کنید.
مشتریان اگر احساس ارزشمندی کنند بیشتر احتمال دارد که وفادار باشند. در صورتی که شما به عنوان صاحب کسبوکارتان یک سری کارهای جذاب برای مشتریان انجام دهید مطمئنا آنها جزء مشتریان وفادارتان خواهند شد و به اهدافتان میرسید و به افزایش فروش و رضایت مشتری دست خواهید یافت.
سعی کنید پیامهای تبریک تولد شامل متنی حاوی تخفیف و یا بن خرید باشد. ایمیل شخصی برای مشتریانتان به عنوان خبررسانی از محصولات جدیدتان ارسال کنید تا بدانند که شما به فکر اطلاعرسانی سریع به آنها هستید.
راه آسان برای ایجاد وفاداری مشتری این است که به سادگی بهترین باشید. ممکن است کسبوکار و محصولاتتان از مارکهای مطرح که طرفداران زیادی هم دارند نباشید اما تلاش خود را برای بهترین بودن حتی با ارزانترین قیمتها انجام دهید. به جای صرف هزینههای زیاد برایجذب مشتری به ارائهی خدمات به مشتریان فعلی خود بپردازید تا آنها جزء مشتریان وفادارتان شوند و رضایت مشتریانتان را بدست آورید.
هر بررسی در مورد مشتریان یک فرصت برای نزدیک شدن به وفاداری مشتریان است. بررسیهای خوب نظر مشتریان را به کسبوکار شما جلب میکند و خدمات خوب شما، خریداران را به سمت هدف یعنی رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان هدایت میکند.
اولین گام در این چرخهی مرغ و تخم مرغ، خدمات خوب است. اطمینان حاصل کنید مشتریانی که از شما خرید میکنند رضایت کافی را داشتهاند یا خیر. اگر جواب مثبت بود که باید خوشحال باشید چون توانستهاید به رضایت مشتریانتان دست یابید و قطعا در لیست وفاداری مشتریان جا خواهند داشت اما اگر به هر دلیلی پاسخ منفی بود اصلا نگران نباشید. به رفع مشکل و یا نارضایتی مشتریتان بپردازید. از او سوال کنید و تا رسیدن به رضایت مشتریان نایستید. شما همچنین میتوانید از طریق کانالهایی مانند تویتر و پورتال مشتریان، خدمات وفاداری مشتریان را ارائه دهید. در این مرحله است که مشتریان تفاوت خدمات شما را به مشتریان معمولی و مشتریان وفادارشان حس خواهند کرد.
از نظرات و تجربیات مشتریان در خریدهایی که از کسبوکارهای دیگر انجام دادهاند استفاده کنید. ممکن است بتوانند به شما برای رسیدن به اهدافتان و دستیابی به رسیدن وفاداری مشتریانتان کمک بسزایی کنند. مشتریان را همراه خود ببینید و از بازخورد آنها ناراحت نشوید بلکه برای بهتر شدن از نظراتشان استفاده کنید تا بتوانید رضایت مشتریانتان را جلب کنید.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی