بیشتر تمرکز خود را برای فروش به مشتریان فعلی خود بگذارید. شایعترین تاکتیکهایی که در اینجا بیان میشود، مبانی فروش و بالا رفتن سطح آن است.
هر دوی این رویکردهای خوب هستند. با این حال، گرایش شرکتها به استفاده از این دو وجود دارد. انواع استراتژیهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و راههای زیادی برای پیادهسازی آنها وجود دارد. به عنوان مثال، یک بانک را در نظر بگیرید که به جای ارسال پیشنهادات فروش، کارتهای اعتباری را به مشتریان ارائه میدهد و پیشنهاد میکند که در حد توان، اعتبار خود را افزایش دهند. آنها میدانند به طور متوسط، زمانی که محدودیت اعتبار مشتری افزایش مییابد، حداقل برخی از این حد اضافی استفاده خواهند کرد.
راه دوم برای افزایش مشتری و طول عمر آنها، حفظ مشتریان برای مدت طولانی است. درست است که برای حفظ مشتری، هزینهی بیشتری صرف می شود تا بدست آوردن مشتریان جدید، لذا لازم است تلاشهای بیشتری برای حفظ و افزایش مشتری مناسب انجام شود.
طیفی از تاکتیکهایی وجود دارد که میتوانید از آن برای حفظ و وفاداری مشتریان استفاده کنید:
آموزش به مشتری در مورد محصولات خریداری شده جدید
مشتریان بعد از گذشت مدتی به محصولات خاصی که از شما خریداری میکنند عادت میکنند و زمانی که شما محصولات جدیدی را به آنها ارائه میدهید ممکن است فکر کنند که شما محصول مورد درخواست آنها را ندارید و یا از محصول جدید شما نمیتوانند استفاده کنند. در این زمان است که شما باید محصولات جدید را به مشتریانتان توضیح دهید و آموزش لازم را دربارهی محصولات جدید به مشتریان ارائه دهید. با همین روند به افزایش مشتری نیز دست خواهید یافت.
پاداش و به رسمیت شناختن مشتریان کسبوکارتان
برای پاداش و به رسمیت شناختن مشتریان تنها میتوانید از باشگاه مشتریان استفاده کنید. با در نظر گرفتن باشگاه مشتریان برای مشتریانتان میتوانید زمینهای را ایجاد کنید تا آنها بتوانند از اخبار روز و خدماتتان استفاده کنند و به شما از این طریق وفادار بمانند و به افزایش مشتریانتان بینجامد.
تجربهی مشتریانتان را برای رسیدن به افزایش مشتری بهبود بخشید
مشتریان اغلب به خاطر تجربهای که به عنوان مشتری از کسبوکارتان دریافت میکنند ممکن است منجر به ترک شما شوند و یا وفادار به شما بمانند. به طور مداوم بهبود تجربهی مشتری یک ریسک برای وفاداری مشتری در درازمدت است و بازخورد مشتری را برای وفاداری بیشتر خواهد کرد.
به سادگی میتوانید هزینه را برای ارائهی خدمات به مشتریان خود کاهش دهید. بازاریابی را برای مشتریان کم ارزش متوقف کنید. برای این دسته از مشتریان هزینهی زیادی صرف نکنید چون اگر آنها با کلیات مجموعهی کسبوکارتان مشکل داشته باشند کاری از دستتان برنمیآید جز اینکه تمام سیستم کاریتان را از نو بسازید.
مشتریانتان را سعی کنید از طریق راههای کمهزینهتر جذب کنید. در غیر اینصورت هزینهی قابل توجهی را برای کسبوکار شما در بر خواهد داشت. با این حال، باید اقدامات احتیاطی انجام دهید زیرا ممکن است بیشترین سرمایهی خود را از دست دهید.
استراتژیهای عملی را انتخاب کنید که میتواند توسط شرکت شما اجرا شود و تواناییهای سیستم شرکت شما را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، استراتژیهایی را که نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی در تغییرات سیستم شما با هزینههای بالا یا چرخهی اجرای طولانی دارند، انتخاب نکنید. بلکه استراتژیهایی را انتخاب کنید که میتوانند به راحتی و به سرعت با سیستمهای فعلی اجرا شوند و اثرگذار باشند. از استراتژیهای عملی به راحتی میتوانید به افزایش مشتری برسید.
تعیین زمان مناسب برای تماس با مشتریان و انتخاب مناسبترین کانال ارتباطی مهم است. زمانبندی را براساس آنچه که برای شرکت مناسب است، تعیین نکنید بلکه نگاهی به آنچه که مشتری میخواهد بیندازید چون در کسبوکار اولین گزینهای که حائز اهمیت است مشتریان و نظرات آنهاست.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی