برنامهی کارت وفاداری یک طرح انگیزشی است که به کسبوکار اجازه میدهد تا اطلاعات مربوط به مشتریان خود را جمعآوری کند. مشتریان از تخفیفات محصول، کوپنها و پاداشهای دیگر در ازای مشارکت داوطلبانهی خود در برنامهی کارت وفاداری بهرهمند میشوند.
برخی معتقدند که ریشههای اولیهی برنامههای وفاداری مشتری در اواخر قرن 18 شروع شده است.
این استراتژی حفظ مشتری در قرن نوزدهم محبوب شد و راه را برای برنامههای وفاداری که امروزه میشناسیم، هموار کردند.
برنامههای کارت وفاداری به برنامههای جمعآوری تمبر گفته میشد. در آن زمان جعبههایی حاوی کوپن بودند که به طور مستقیم بستههای محصول چاپ شده بودند که بعدا میتوانستند توسط این بستههای جمع شده به عنوان تخفیف محصولات بعدی استفاده کنند.
در زمانهای گذشته خبری از عضوگیریهای آنلاین نبوده اما هدف و سبک کاری مشابه با همین روند امروزی بوده است. برنامهی کارت وفاداری در گذشته به شکل جمعآوری بستهی محصولات خریداری شده و یا کوپن بوده است که همگی برای هر مشتری در جعبههای مخصوصی بستهبندی میشده تا برای خرید بعدی از آن استفاده کنند. با این روندی که به صورت خلاصه برای شما دوستان توضیح دادم کاملا به صورت فیزیکال بوده است. در حالیکه برنامههای مبتنی بر کارت و جمعآوری وفاداری مشتریان هنوز هم توسط مارکهای امروز استفاده میشود، ظهورتجارت الکترونیک فصل جدیدی در تاریخ برنامههای کارت وفاداری ایجاد کرده است.
با پیدایش تجارت الکترونیک و زیرساختهای پرداخت دیجیتال اکنون هر کسی میتواند به راحتی یک برنامهی وفاداری یا کارت وفاداری را برای فروشگاه یا وبسایت خود راهاندازی کند.
یکی از بهترین نمونهها از برنامهی وفاداری بهینه شده برای موبایل، برنامهی پاداش استارباکس است. برنامههای وفاداری مشتری در طول تاریخ تکامل یافته است.
در طول تاریخ و با پیشرفت تکنولوژی برنامههای کارت وفاداری نیز با حرکت مشتریان در حال پیشروی است و در حال حاضر با روندی صعودی در حرکت است. کارتهای وفاداری امروزه نه تنها با خریدهای حضوری قابل استفاده هستند بلکه با خریدهای اینترنتی نیز میتوانند از آنها بهره ببرند. برنامههای کارت وفاداری تجارت الکترونیک نیاز به کارتهای فیزیکی را حذف کردهاند و پذیرش برنامه بسیار سادهتر شده است. حالا ممکن است برای خیلیها این سوال پیش آید که آیا این آخرین مرحله از تغییرات و پیشرفت در برنامهی کارتهای وفاداری است؟ باید پاسخ دهم که بعید است! وفاداری مشتریان همچنان مشغول به تکامل و تبدیل شدن به حوزهای قوی است تا مشتریان بتوانند از حتی یکبار خرید خود بهرهی کافی را در راستای دریافت خدمات کسبوکار مربوطه ببرند.
مطلب جالب و حائز اهمیت اینجاست که کارتهای وفاداری و در کل وفاداری مشتریان از قدیم مبحثی بسیار مهم در کسبوکار بوده است اما در حال حاضر و با این روند پیشرفت بسیاری از کسبوکارها این مسئله را نادیده میگیرند و برای ایجاد فضای وفاداری مشتریان کاری انجام نمیدهند.
نتیجه:
با ارائهی این مقاله تنها خواستیم به اهم موضوع وفاداری مشتریان و کارتهای وفاداری بپردازیم و نشان دهیم که این مبحث برای پیشرفت کسبوکار نه تنها در زمان حال بلکه از گذشته مهم بوده و بیشتر مشاغل برای رسیدن به افزایش فروش، افزایش مشتری و داشتن مشتریان وفادار در تلاشند تا بتوانند به راحتی بازار کسبوکار و مشتریان خود را در دست بگیرند.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی