باشگاه مشتری عمدتا در سه حوزه ارتباط برقرار میکند: اعضای باشگاه، پرسنل و با کسانی که در محیط خارجی کسبوکار خود مانند رسانهها هستند.
روشهای ارتباطی با مشتریان، مجله، خبرنامههای منظم یا پستهای الکترونیکی، تلفن باشگاه، صفحهی وبسایت است. ارتباط با اعضا نباید محدود به اطلاعات فروش و بروشور ویژه باشد. مشتری میخواهد بداند که در باشگاه مشتری چه اتفاقی میافتد و اطلاعات در مورد محصولات جدید را دریافت کند و دربارهی آن اطلاعات کسب کند.
در باشگاه مشتری درست است که مشتریان محصولات و کسبوکار مورد نظرشان را دنبال میکنند اما پشت این چرخه، مدیریت سازمانی نیز قرار دارد که از نحوهی قرار گرفتن کسبوکارها، میزان تخفیفها و دستهبندی کسبوکارها مطلع است و تمامی وبسایت و پرسنل را از این طریق مدیریت میکند.
باشگاه مشتری میتواند خریداران یا مراجعان به کسبوکارها را به یک مشتری وفادار تبدیل کند.
باشگاه مشتری باید با افرادی که در محیط خارجی خود هستند، ارتباط برقرار کند تا نظر مطبوعات را به سمت خود دریافت کند که شامل پوشش و افزایش آگاهی مشتریان و عموم از فعالیتهای آنها است. این نه تنها بخش بزرگی از مطبوعات را پوشش خواهد داد، بلکه باعث جذب اعضای جدید خواهد شد.
باشگاه مشتری یک سازمان پیچیده است که شامل بسیاری از دستههای مختلف، از جمله شرکت حمایتکننده، مدیریت باشگاه، شرکای خارجی، شرکای مالی و اعضای باشگاه میشود. همچنین شامل انواع فرآیندها و وظایف مانند برقراری ارتباط با مشتریان، برخورد با مسائل مالی و رسیدگی به مشکلات است.
پاسخ نهایی که از باشگاه دریافت خواهید کرد بستگی به وضعیت مالی شرکت حمایتکننده و درجهی استقلال آن را دارد.
برنامهی بازاریابی پایگاه داده، موثرترین راه برای ایجاد وفاداری و افزایش مشتری است. نظرات مشتری، بهبود حفظ مشتری و افزایش فروش! این به شما و باشگاه مشتری کسبوکارتان کمک بزرگی میکند و مزیت رقابتی دارد. علاوه بر این، مشتریان یک دلیل قوی برای انتخاب شما خواهند داشت. یک پایگاه دادهای که اطلاعات دقیق و صحیح در مورد مشتریان دارد، استراتژیک است. این خود تأثیر زیادی بر موفقیت شرکتها در آینده دارد.
یک باشگاه مشتری ابزاری ایدهآل برای جمعآوری دادهها با کیفیت و کمیت مناسب است. پایگاه دادهای که به خوبی حفظ شده است پتانسیل حرکت کسبوکار شما را به سمت بازاریابی یک مرحلهای نزدیک میکند.
به منظور دستیابی به حداکثر کارایی آن، پایگاه داده باید به خوبی برنامهریزی شده و اجرا شود. تماسهای شخصی موجود بین شرکت حمایتکننده و کسبوکار شما با مشتریان نباید توسط باشگاه مشتری جایگزین شوند، بلکه باید به باشگاه ادغام شوند. مفهوم یک باشگاه میتواند مزایای حمایتی را نیز در بر داشته باشد.
باشگاه مشتری کسبوکار میتواند برای مشتریان حرفهای یا سایر شرکای تجاری هدف قرار گیرد و مانند نمایندگیها و توزیعکنندگان شناخته شود. اگر چه باشگاههای حرفهای شایعتر هستند، بعضی از شرکتها باشگاههایی را ایجاد کردهاند که هدف اصلی آنها حمایت از خرده فروشان است تا محصولات خود را به فروش برسانند و به گونهای موجب افزایش مشتریان کسبوکار خود شوند.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی