برای درک وفاداری مشتری باید تشخیص انواع و درجهی وفاداریهای آنها را در نظر بگیرید. جنبههای رفتاری و نگرشی مشتریان با هم متفاوت است. در کسبوکار مهم است که درک کاملی از مشتری وفادار داشته باشید و بتوانید آن را به شکل مناسب در اختیار داشته باشید. ایجاد کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار را در روند جذب مشتری وفادار کمک بسزایی خواهد کرد. کمپین برای تنها افزایش فروش و مشتری نیست بلکه شما به عنوان صاحب کسبوکار میتوانید از این طریق به مشتری وفادار دست یابید و از وجود آنها همراه با کسبوکارتان اطمینان حاصل کنید.
در گذشته بسیاری از محققان، وفاداری را در شرایط رفتاری تعریف میکردند. اگر شخصی بیشترین خرید را از یک محصول خاص و یک تامینکننده انجام دهد، صرفنظر از دلیل آنها، فرد به عنوان مشتری وفادار تعریف میشد. اما با پیشرفت تکنولوژی و بازار رقبا به مشتری که کسبوکار شما را به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد میدهد و خود برای تمامی نیازهایش شما را انتخاب میکند وفاداری رفتاری گفته میشود.
عنصر دوم وفاداری، وفاداری نگرشی است. مانند وفاداری رفتاری، تعاریف نگرشی برای مدت زمان طولانی وجود دارد. این عنصر دوم وفاداری بر اهمیت تعهد روانی یا دلبستگی به برندی خاص تأکید میکند. برای مثال، افرادی که در مورد یک محصول شگفتزده میشوند و کسبوکارتان را به دوستانشان تبلیغ میکنند، اما خود خریدی منظم از کسبوکار ندارند را وفاداری نگرشی میگویند. اینکه مشتری وفادار شما، کسبوکار و برند شما را جزء برترینها میدانند و به همه شما را پیشنهاد میدهد و در نظر آنها بهترین هستید.
زمانی میتوانید مشتری وفادار را برای همیشه به کسبوکارتان جذب کنید که به قول معروف برادری خود را به مشتریان اثبات کرده باشید. مشتری به پارامترهای متفاوتی برای وفادار ماندنش به کسبوکار شما نگاه میکند. یکی از آن پارامترها خدماتی است که به آنها ارائه میدهید است. خدمات تاثیر بسزایی در مراجعهی بعدی مشتریان دارد. زمانی که شما به عنوان صاحب کسبوکار محصولی را به مشتریان میفروشید باید متناسب با سطح کاری خود خدمات را هم ارائه دهید. خدمات پس از فروش شامل چندین موضوع میباشد. زمانی که مشتری به کسبوکار شما برای رفع نیازش مراجعه میکند شما باید پاسخگوی کیفیت محصولتان باشید. در زمینهی کیفیت محصول باید اطمینان حاصل کنید که در چه رتبهای قرار دارد. اگر پس از خرید مشتری محصولی که از کسبوکار شما خریداری کرده است را پیش شما بیاورد و از خرابی قطعهای از آن خبر دهد به نفع کسبوکارتان است که آن محصول را تعمیر و یا به شرکت مربوطه مرجوع کنید و مشتری خود را راضی نگه دارید. این مثالی ازخدمات مشتری است که موجب میشود مشتری وفادار برای کسبوکارتان ایجاد کند و برای همیشه آنها را داشته باشید.
نتیجه:
فراباشگاه امواج با ایجاد کمپین روز پرستار از کسبوکاران متفاوتی دعوت به عمل آورده است تا مشتریان بتوانند با بهره بردن از خدمات و تخفیفات کسبوکارها بهره ببرند و به صورت متقابل کسبوکاران نیز بتوانند به مشتری وفادار دست یابند و تلاش کنند تا برای همیشه آنها را حفظ کنند.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده : مارال معلم طبرسی