شما به عنوان صاحب کسبوکار ممکن است فکر کنید که پاسخ سوال این است که به مشتریان بیشتری محصولات خود را بفروشید اما این راه تنها یک قطعه از پازل است. حفظ مشتری مهمترین قطعهی پازل است. هنگامی که یک محصول ارائه میکنید و بازار هدف خود را شناسایی کردهاید شرکت میتواند شروع به کار کند و مهم است که منابع زیادی را برای حفظ مشتری موجود خود و برای فروش به مشتریان جدید اختصاص دهید.
این همان چیزی است که تیم کسبوکار شما برای مشتری باید در نظر بگیرد. برای کمک به مشتریان، اهداف خود را با استفاده از محصول یاسرویسی که به آنها ارائه میدهید به دست آورید. اما بیشتر از آن فقط به تماسهای تلفنی خود پاسخ دهید و به سیستم نرمافزاری خود کمک کنید.
نگهداری و حفظ مشتری توانایی یک شرکت در طی یک دورهی زمانی است. حفظ مشتری درصدی است که اندازهگیری میکند که چه تعداد مشتری در انتهای یک دورهی زمانی مشخص نگه داشته میشود. نگهداری مشتری به توانایی یک شرکت بستگی دارد.
حفظ مشتری برای هر شرکت در حال رشد، بسیار مهم است زیرا نه تنها میزان موفقیت کسبوکار در دستیابی به مشتریان جدید را اندازهگیری میکند بلکه در رضایت مشتریان فعلی نیز بررسی خواهد کرد. همچنین برای حفظ مشتری به صورت سادهتر و مقرون به باید برای بدست آوردن رضایت مشتریانتان تلاش کنید چون اگر آنها از کسبوکار و محصولات شما راضی باشند قطعا به ماندگاریشان کمک بسزایی خواهد کرد.
بخش قابل توجهی از فرآیند فروش کسبوکارتان باید روی تعیین اینکه آیا شرکت و اهداف شما مناسب هستند یا خیر تنظیم شود. شما همچنین میتوانید توصیفات مشتریان فعلی را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید تا درک کنند که با آنها صادق هستید و هر چیزی را با سایر مشتریان به اشتراک میگذارید.
این کاری که شما انجام میدهید بستری برای تحقیق خرید و پیوستن مشتریان جدید به کسبوکارتان ایجاد خواهید کرد و میتوانند به راحتی به شما اعتماد کنند که اجازه دادهاید تا مشتریان نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند.
مشتریان شما از سمت کسبوکارهای بسیار متفاوت میآیند و مراجعه میکنند. یکی از مشتریان ممکن است احساس کند که قیمتهای شما بالا است و از این رو آنها انتظار دارند که میزان بسیار بالایی از خدمات و سرویس برای مشتریانتان داشته باشید. اگر نتوانید مشتریان خود را برای بالا بودن قیمت محصولاتتان قانع کنید قطعا آنها را از دست خواهید داد و نه تنها به حفظ مشتری در کسبوکارتان کمک نکردهاید بلکه باعث خواهید شد مشتریان فعلیتان نیز به فروشگاهی دیگر مراجعه کنند.
سعی کنید قبل از استارت کار انتظارات خود را از تمامی مسائل موجود در کسبوکارتان و حتی مشتریان تنظیم کنید و با برنامهریزی حرکت کنید. با این طرح قادر خواهید بود تا برای هر مشکل احتمالی که ممکن است پیش بیاید راهحلی داشته باشید.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی