بازاریابی در تمامی فعالیتهای اقتصادی جامعه حائز اهمیت است. در اصل بازاریابی برای رسیدن یک جامعه و در کل تمامی مشاغل به اهدافشان نقش اساسی ایجاد میکند. از گذشته تا به امروز، بازاریابی وجود داشته است و تنها، نوع آن برای رسیدن به اهداف متفاوت است. بازاریابی فعالیتی است که اکثرا در مراحل آخر توسعهی مشاغل در نظر گرفته میشود. معمولا در روند بازاریابی، تمامی عوامل اعم از میزان درآمد، سطح فرهنگی مشتریان، نوع سلیقه و سایر پارامترها در نظر گرفته میشود و متناسب با آنها خدمات و محصولات به مشتریان ارائه داده میشود تا بتوانند به بهترین وجه، خرید و فروش انجام دهند. کسبوکار با داشتن تیم بازاریابی، میتواند تلاشش را برای رسیدن به افزایش فروش در زمینهی کاری خود بالا ببرد و از طریق بازاریابی موثر پیشرفت چشمگیری داشته باشد. در کل هدف از ایجاد تیم بازاریابی در مشاغل، جلب رضایت مشتریان از کسبوکار است که با اندکی تحقیق در مورد پرسونای مشتریان، قابل دسترس خواهد بود.
تاثیر بازاریابی در روند رو به رشد افزایش فروش مشاغل این است که نیاز جامعه را براساس میزان درآمد و سلیقهی اکثریت میسنجد و متناسب با آنها محصولات و خدمات را ارائه میدهد. حال با توضیحاتی که به صورت خلاصه در قسمت بالا آوردیم، راحتتر درک خواهید کرد که بازاریابی چگونه میتواند مشاغل را به سمت افزایش فروش پیش ببرد.
یکی دیگر از وظایف بازاریابی برای مشاغل علاوه بر سوق دادن آنها به سمت افزایش فروش، کاهش هزینههایی است که میتواند برای کسبوکار انجام دهد.
تیم بازاریابی کسبوکارها، با در نظر گرفتن بودجهی کلی، میتوانند به راحتی با برنامهریزی منظم و موثر، میزان هزینههای جاری کسبوکار را برای توزیع و ارائهی محصولات به مشتریان پایین بیاورند. با کاهش هزینههای کسبوکار، مشتریان نیز محصولات را با قیمت پایینتر میتوانند خریداری کنند.
بازاریابی میتواند به تنهایی با تبلیغاتی موثر نه تنها بر افزایش فروش بلکه بر عواملی همچون افزایش مشتری و برندسازی کسبوکار نیز تاثیر بسزایی بگذارد. به همین منظور است که تیم بازاریابی، یکی از مهمترین واحدهای موجود در کسبوکار به شمار میآید. بازاریابی قادر است مشاغل را در برابر رکود اقتصادی حفظ کند و میزان هزینههای جاری در کسبوکار را به صورت متوسط ثابت نگه دارد.
فراباشگاه امواج، باشگاه مشتریانی است که تیم بازاریابیاش در روند رو به رشد این پلتفرم تاثیر بسزایی را ایفا میکند. با در نظر گرفتن اینکه باشگاه مشتریان فراباشگاه امواج، پلی ارتباطی میان مشتریان و کسبوکارهاست و همگی برای رسیدن به اهدافشان در تلاش هستند، بازاریابی در این راستا برای بهتر دیده شدن و عضویت بیشتر کسبوکارها و مصرفکنندگان در این سامانه بسیار موثر و قابل اهمیت است. بازاریابی در عضویت اعضا یعنی مشاغل و مصرفکنندگان تاثیر بسزایی دارد چون باید به درستی فراباشگاه امواج را معرفی کند و از بهترین و کم هزینهترین مسیرها به تبلیغات و دریافت اعضای بیشتر اقدام کند. بازاریابی در سیستمهایی همانند باشگاه مشتریان فراباشگاه امواج نیز باعث رسیدن به افزایش فروش، افزایش مشتری و جذب مشتریان وفادار بیشتر خواهد شد تا تمام اعضایی که در این سامانه عضو هستند به راحتی به اهدافشان که یکی از آنها افزایش فروش است، دسترسی پیدا کنند.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی