شاید برای برخی از کسبوکارها غیر قابل باور باشد که تجربههای فردی، نوع سلیقه و فرهنگ مصرفکنندگان نیز در رنگ مورد علاقه و جذب مشتریان به مشاغل بستگی دارد و هر دسته از مشتریان با رنگ خاصی جذب کسبوکارها و خرید از محصولاتشان میشوند. اما در حالت کلی محققان، در مورد اکثریت جامعه و نوع سلیقهی آنها، مشتریان و رنگهای موثر در کسبوکار و جذب مشتری را دستهبندی کردهاند تا بتوانند در ابعاد بزرگتری به مشاغل در زمینهی افزایش مشتری با تاثیرگذاری رنگها کمک کنند.
کارکرد رنگها حتی برای زنان و مردان نیز در فرآیند جذب به کسبوکاری خاص و ترغیب شدن به خرید متفاوت هستند. زنان اکثرا به دنبال رنگهای روشن و مردان به دنبال رنگهای گرم و تیره میروند اما باید در نظر داشت که بهره بردن از همهی رنگهای موجود در دنیا عاملیتی برای موفقیت کسبوکار نیست. با مثالی ساده به این موضوع میپردازیم تا بتوانیم به راحتی روانشناسی رنگها و تاثیراتشان را در راه رسیدن به افزایش مشتری برای کسبوکارها بیان کنیم. رنگ قرمز نمادی از شجاعت، نارنجی نشان از مدیریت، آبی نماد اطمینان و بنفش بیانگر خلاقیت است. بسیاری از رنگهایی که در دنیا وجود دارند نمادی برای نشان دادن قابلیتها و علایق فردی و جمعی کسبوکارها و افراد است، اما هر کدام بیانگر احساسات و تجربیات خاصی است که مشاغل برای معرفی بهتر و راحتتر خود در فرایند برندینگ کسبوکار از آنها استفاده میکنند.
کسبوکارها باید سعی کنند نوع برند و حتی محصولاتی که به مشتریان ارائه میدهند را با رنگهایی خاص و سازمانی در معرض دید مشتریان قرار دهند تا بتوانند از این طریق تیم کاری و مجموعهی کسبوکارشان را با رنگی ثابت و همیشگی به مشتریان بشناسانند و به افزایش مشتری دست یابند.
شاید دیده باشید که برخی از کسبوکارها بعد از مدت زمانی که از فعالیشان میگذرد رنگ سازمانی خود را تغییر میدهند. این تغییرات به معنای تغییر در نوع فعالیت کسبوکار نیست. به عنوان مثال، کسبوکارهایی که در زمینهی گل و گیاه فعالیت دارند به منظور متنوع بودن و افزایش مشتری در حرفهی کاریشان رنگ لوگوی برندشان را متناسب با نیمهی اول و دوم سال یا بنا به فواصل سال تغییر میدهند تا حس تازگی و تغییر حال طبیعی را به مشتریان القا کنند.
برندهایی که در خاطر مشتریان پس از سالها و یا حتی برای چندین ماه باقی میماند به دلیل تاثیر رنگ لوگو است که به صورت ماهرانه در اختیار مشتریان قرار گرفته تا با اولین برخورد مشتری به لوگو و برند، کسبوکار در حافظه تصویری جای بگیرد. برخی از کسبوکارها از رنگی خاص هم برای لوگو و هم برای طراحی وبسایتشان استفاده میکنند تا پس از مدتی کوتاه، همهی مراجعهکنندگان با دیدن مثلا رنگ قرمز به یاد کسبوکار مشخصی بیفتند. این امر، استفاده از استراتژی روانشناسی رنگ برای افزایش مشتری محسوب میشود.
در انتهای این مقاله باید یادآور شویم که کمتر قاعده و قانونی برای انتخاب رنگ مشاغل و کسبوکارها وجود دارد، اما باید کسبوکارتان را طوری برای مشتریان طراحی کنید که مخاطبان بیشتری را جذب و ترغیب به خرید کنید تا بتوانید در کوتاهترین زمان به افزایش مشتری با کمک روانشناسی رنگ برسید.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی