نگهداری و حفظ مشتری، مهمترین زمینه برای رشد و پیشرفت کسبوکار در بازار است. علاوه بر اینکه جذب و ترغیب مشتری کاری بسیار پیچیده و با اهمیت و هزینه بالا به نظر میرسد، باید بگوییم که حفظ مشتری نیز تاثیر بسزایی در روند رو به رشد کسبوکار بر عهده دارد که باتوجه به اهمیت ویژه آن از توجیه بیشتری برخوردار است زیرا اگر مشتری رضایت لازم را از کسبوکار مورد نظرش داشته باشد، به طور متوسط 6 مشتری دیگر را به همراه خود خواهد داشت. به همین منظور است که میزان تلاش مشاغل برای حفظ مشتری در نوع رسیدن به موفقیت و افزایش درآمد بسیار تاثیرگذار است. کسبوکارها در نگاه اول به بازار موجود، ذهنیتی اشتباه دارند، آن هم بهخاطر طرز تفکر غلطی است که اکثرا در جامعه موجود است. صاحبان مشاغل در ابتدای کار باید پرسونای مناسبی از مشتریان و بازار عرضهی خود در ذهنشان داشته باشند و طبق برنامهریزی مناسب و موثر در این راستا قدم بردارند. پرسونای مشتری، شامل نوع شخصیت، میزان درآمد، سطح فرهنگی و سلیقهی مشتری است که در نوع ارائهی محصولات و خدمات به مشتریان تاثیر بسزایی را به همراه دارد. کسبوکار بعد از بدست آوردن این سبک از اطلاعات مشتریانش، قادر خواهد بود تا بتواند بیشترین تلاش را برای نگهداری و حفظ مشتری فعلی خود انجام دهد تا به رضایت مشتریان و وفادارسازی آنها برسد. قدم اول در رسیدن به حفظ مشتریان، بدست آوردن رضایت آنهاست که تنها از طریق نحوهی مناسب پاسخگویی و عرضهی محصولات و مزایای خاص بدست میآید.
اولین و تنهاترین عاملی که در رسیدن مشاغل به حفظ مشتری موثر است، نوع کسبوکار و نیروهایی است که در آن مجموعه در حال فعالیت هستند. یکی از این عوامل موثر در راه رسیدن به حفظ مشتری، نوع برخورد با مشتریان است. کسبوکار نباید مشتریانی که به فروشگاهشان مراجعه میکنند را به چشم کیف پول و یا منبع مالی در نظر بگیرند بلکه باید در مراجعهی اول، تنها به عنوان مشاور برای مشتریان باشند تا بتوانند اعتمادشان را جلب و آنها را ترغیب به خرید از فروشگاهشان کنند.
یکی دیگر از مسیرهایی که پیمودن آن در راه رسیدن به حفظ مشتری مشاغل موثر است، نوع خدمات و مزایایی است که به مشتریان ارائه میشود. امروزه به دلیل اهمیت این موضوع و تجارب موجود بدین منظور، اکثر کسبوکارها خدماتی را به مشتریانشان ارائه میدهند اما باید بهترین راه را در مسیر حفظ مشتری طی کرد تا بتوان متفاوت بودن کسبوکار را بخوبی و در قالب اهدای جوایز و مزایا به نمایش گذاشت. ارائهی مزایای فروشگاهتان را علاوه بر انواع تخفیف، میتوانید در ازای میزان مشخصی از خرید مشتریانتان در نظر بگیرید به عنوان مثال، به ازای هر 1،000،000 ریال خرید، 500،000 ریال جایزهی نقدی یا غیر نقدی به مشتریانتان ارائه نمایید یا میتوانید تعدادی امتیاز قابل تبدیل به جوایز را متناسب با مبلغ خرید به مشتریان اختصاص دهید تا برای هر تراکنشی که در کسبوکارتان انجام میدهند، به امتیازات آنها افزوده گردد. هر کدام از این راهکارها باعث میشود مشتریان با علاقه و میل شخصی به دنبال خرید مجدد و مزایا و خدمات بعد از آن باشند. در این فرآیند شما به عنوان صاحب کسبوکار با تلاش برای رسیدن به حفظ مشتری، نه تنها از آنها برای فروشگاهتان نگهداری خواهید کرد بلکه در راستای تبدیل آنها به مشتریان وفادار و ماندگاریشان نیز حرکت خواهید نمود. با در پیش گرفتن چنین راهی، یک تیر به دو نشان خواهید زد.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی