بازارداری یکی از زیرمجموعههای بازاریابی است که میتواند در صورت روند صحیح آن، کسبوکار را به سوی موفقیت حتمی سوق دهد و به تمامی اهدافش برساند. بازارداری همانطور که از اسمش پیداست به معنای حفظ و نگهداری بازار عرضه است که میتواند تاثیر دوچندانی بر روی افزایش مشتریان و ترغیب آنها برای خرید خواهد داشت. بازارداری شاخهای از بازاریابی است که کسبوکار را در جهت مثبت همراهی میکند تا کارفرما بتواند محصولات مفید و با کیفیتی را به مشتریان و بازار عرضه ارائه دهد. امروزه به دلیل متنوع بودن محصولات و نوع فعالیت مشاغل، راههای رسیدن به اهداف تمامی کسبوکارها نیز گسترده شده است. این گستردگی گاهی باعث ایجاد سردرگمی مشاغل و کارفرمایان خواهد شد. به همین دلیل است که هر کسبوکاری در ابتدای کار و یا قبل از شروع فعالیتش، دست به بررسی و تحقیق در مورد مشتریان و رقبایش در بازار می زند تا بتواند تفاوت خود با سایر مشاغل را به رخ مشتریان بیاورد و به گونهای از این مسیر به برندسازی کسبوکارش نیز بپردازد. بازارداری بیشترین تاثیر را در افزایش مشتری، جذب مشتری و نگهداری و حفظ مشتری مشاغل بر عهده دارد. زمانی که مشتری به فروشگاهی مراجعه میکند تا خریدی انجام دهد و خدمات و مزایایی دریافت نماید، انتظار خواهد داشت تا این کیفیت و قیمت با گذشت زمان، تغییر چشمگیری نداشته باشد تا وی بتواند به صورت مستمر از یک فروشگاه خاص برای رفع نیازهایش خرید کند و به دلیل بیکیفیتی محصولات و خدمات، مجبور به ترک کسبوکار خاص نشوند. با بازارداری مناسب و با دقت، نه تنها به افزایش مشتری و سایر اهداف کسبوکارتان دست خواهید یافت بلکه قادر خواهید بود تا مشتریان وفادار را جذب و آنها را برای مدت زمان زیادی همراهی کنید و محصولات و خدمات متعادلی را ارائه دهید.
بازارداری پس از بازاریابی انجام میشود. بازاریابان برای متقاعد کردن مشتریان به فعالیت میپردازند و بازارداری فعالیتی به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش مشتری کسبوکار میباشد. کسبوکارها باید با مطالعه دست به انجام عملیاتی در زمینهی افزایش مشتری و سایر اهدافشان بزنند تا موفقیتشان به صورت قطعی تضمین شده باشد. با این روند حتی اگر فروشگاهی به مشکلی از قبیل کسب درآمد کمتر برخورد نیز به دلیل وجود برنامهریزی دقیق و شناخت بازار از ابتدای کار، سریعاً رفع خواهد شد و در مسیر درست قرار خواهد گرفت. بهتر است کارفرما از تیمی مجرب برای بهتر دیده شدن کسبوکار و محصولات استفاده کند تا موفقیت و پیشرفت منحصر به فردی در انتظارش قرار گیرد.
ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا بتوانیم تعریفی هرچند مختصر از بازارداری و تفاوت آن با بازاریابی داشته باشیم تا مشاغل قادر باشند با مطالعه در زمینههای مختلف به موفقیت و افزایش مشتری دست یابند. افزایش مشتری تنها با قیمت مناسب و محصولات با کیفیت بدست نمیآید بلکه با شناخت کامل از بازار عرضه و تقاضا و حرکت در جهت مثبت قابل دسترسی خواهد بود و کسبوکارها با صرف کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان به تمامی اهداف خواهند رسید.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی