بازارشناسی به روند تحقیق و مطالعهی بازاریابان و کارفرمایان در مورد منطقهی جغرافیایی، نوع رفتار مشتریان، سبک سلیقه و حتی میزان بودجهی آنها برای خرید محصولات و خدمات گفته میشود. این روند از تحقیق و مطالعات به کارفرمایان اجازه میدهد تا بدانند که چه محصولاتی در بازار تقاضا بیشترین استفاده را خواهد داشت. برخی دیگر بازارشناسی را بازاریابی و شناخت بازار عرضه و تقاضا میدانند. بیشک هر کسبوکاری در مجموعه خود به فرد یا افرادی نیاز دارد تا در زمینهی بازارشناسی اطلاعاتی مفید داشته باشد تا بتواند از این دانستهها در جهت افزایش فروش کسبوکار استفاده کند.
به دلیل اینکه یکی از اصول رسیدن به افزایش فروش، افزایش مشتری و تمامی اهداف موجود مشاغل توجه به خواستهها و نیازهای مشتریان است، به همین منظور است که اغلب بازاریابان، باید در راه بازارشناسی قدم بردارند و برای بهتر دیده شدن در چشم مشتریان به مطالعه و تحقیق در بازار تقاضا بپردازند. بهترین راه برای بازارشناسی در ابتدا شناخت مشتریان و میزان بودجهی مصرفی آنهاست که هر بازاریابی باید با دید باز به استقبال مشتریان و جذب آنها برود. تمام بازاریابانی که به صورت حرفهای و با مطالعه عمل میکنند دراولین گام بازارشناسی انجام میدهند تا بتوانند راحتتر به افزایش فروش کسبوکارخود کمک کند. این امر باعث میشود کارفرما بتواند با قطعیت و اطمینان بیشتری در مورد نوع محصولات ارائه شده به مشتریانش حرکت کند و احتمالات را کنار بگذارد و به افزایش فروش برسد. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی بسیاری از امور با آزمون و خطا بدست میآید به همین دلیل است که از درصد اشتباه کاسته شده است.
بازارشناسی از جانب کارفرما و یا بازاریابان میتواند دری به سوی مشتریان برای بهتر دیده شدن کسبوکار باز کند. دلیل این جمله این است که مشتریان به قیم فکری نیاز ندارند و خیلی رک به بیان نظرات و سلایقشان میپردازند. بازارشناسی زمانی انجام میشود که کارفرما از سلیقه و نظرات مشتریان موجود در بازار مطلع نیست و برای ارائهی خدمات و محصولات بهتر به مشتریانش نیاز به شناخت و بررسی آنها دارد. امروزه به دلیل پیشرفت وقابل دسترس بودن برخی از مسائل مهم بازار همانند مشتریان وفادار، بهترین و بیخطرترین راه برای بهتر دیده شدن میان مشتریان و رسیدن به افزایش فروش و در کل تمامی اهداف، بازارشناسی و یا همان مطالعه و تحقیق در بازار تقاضاست.
گاهی کارفرما با مطالعه و شناخت مشتریانش به این موضوع میرسد که اجناس و محصولاتی که قصد عرضه به مشتریانش را دارد در سطح سلیقه و نظرات آنها نیست و به دلیل از دست ندادن افزایش فروش و اهدافش، مجبور است به واردات محصولاتی با کیفیت بیشتر و طرحهای متنوع بپردازد تا مشتریانش نیز بدانند به منظور ارزش گذاری وفاداری و جلب کامل رضایت آنها، کسبوکار بهترین محصولات و خدمات را به آنها ارائه میدهد که این امر آنها را ترغیب به خرید بیشتر میکند.
بازارشناسی یکی از اصول و شاخههای بازاریابی است که گرچه در تمام دنیا این اصول با هم یکسان است اما تنها در نوع و شرایط زندگی افراد تفاوت هایی وجود دارد که باعث متغیر بودن نوع و راهکار های بازارشناسی و بازاریابی در جوامع مختلف خواهد شد.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی