مدیریت ارتباط با مشتری یا همان CRM، به تمام فعالیتها و فرآیندهایی گفته میشود که مشاغل برای شناخت، بررسی نوع رفتار مشتریان و حتی ترغیب و جذب آنها برای خرید انجام میدهند که تمامی این مراحل تنها به نوع برنامهریزی کارفرما و تیم کاریش بستگی دارد. مدیریت ارتباط با مشتری به گونهای مشارکت مستقیم مشتریان و کسبوکار برای بهتر نشان دادن محصولات و ارائه کاملتر خدمات پشتیبانی است که در فرآیند خرید و فروش انجام میشود. مشاغل میتوانند با برنامهریزی و مدیریت ارتباط با مشتریانشان، نحوهی پاسخ به نیازها و سوالات مشتریانشان را با سرعت و کیفیت بیشتر و بهتری به پیش ببرند و با کمک آن به بهتر شدن روند رو به رشد خود دست یابند.
CRM نرمافزاری است که مشاغل از طریق آن نه تنها به روابطشان با مشتریان بلکه به تمامی ارتباطهای موجود در کسبوکارشان همانند مشاغلی که با هم در ارتباط و تعامل هستند و حتی نوع روند تمامی کارکنان مجموعه، دسترسی خواهند داشت و از این طریق میتوانند به بهتر شدن شیوهی کاریشان و جذب مشتری وفادار نیز برسند. این نرمافزار به گونهای تمامی امور انجام شده داخل سازمان و مجموعه را تسهیل و دسترسی مشتریان به کسبوکارها را به یکدیگر بیشتر و راحتتر خواهد کرد.
یکی از دلایلی که مشتری وفادار را جذب به کسبوکار و ترغیب به خرید مجدد میکند، نحوهی پاسخگویی کسبوکار به مشتریان است. تمام مشتریانی که برای خرید به فروشگاهی مراجعه میکنند بیشک چندین گزینه را به صورت همزمان مدنظر می گیرند تا به مشتری وفادار تبدیل شوند. مهمترین گزینههای مورد نظر مشتریان و انتظاراتشان از کسبوکار، محصول با کیفیت، قیمت مناسب و پشتیبانی خوب و به موقع از محصولات خریداری شدهی آنهاست. پشتیبانی از محصولات خریداری شده شامل پاسخ به تمام سوالات مشتریان در مورد محصول و خدمات پس از فروش آن میشود که اکثر مشاغل بدان توجه کافی ندارند. اما امروزه به دلیل وجود مقالات متعدد در این زمینه و توصیههای اکید وبسایتهای مختلف به مطالعه در زمینهی بازاریابی و جذب مشتری وفادار، مشاغل به دانستن بیشتر در اینباره ترغیب شده اند. CRM یکی از راههای مطمئنی است که کارفرما میتواند به راحتی تمامی تعاملاتش با مشتریان را زیر نظر داشته باشد و به شناخت کافی از آنها دست یابد. هرچه میزان شناخت کسبوکار از مشتریانش بیشتر باشد، بهتر میتواند خدمات متناسب با آنها ارائه و رضایتشان را از خرید جلب کند. کارفرما با مدیریت ارتباط با مشتری در کوتاهترین زمان قادر خواهد بود تا بداند مشتریان به چه چیزهایی نیاز دارند و از سلیقهی آنها برای ارائهی محصولات استفاده کند.
در این مقاله سعی بر این شد، مشاغل و کسب و کارهای مختلف علاوه بر اصطلاحات جدید و به روز دنیای بازاریابی، با نحوهی استفاده از آنها آشناتر شوند تا راحتتر به اهدافشان از جمله مشتری وفادار دسترسی پیدا کنند. برخورداری از مشتری وفادار در هر کسبوکار، نشانهی قدمت و نحوهی صحیح رفتار کسبوکار با مشتریان است به همین منظور توجه به جذب مشتری وفادار اکیداً توصیه میشود.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی