همانطور که در مقالات متعددی مفهوم بازاریابی و نحوهی حرکت و روند آن توضیح داده شده است بازاریابی فرآیندی است که کسبوکار برای حفظ ارزشهای خود و محصولاتش و همچنین به منظور دستیابی به اهدافش از جمله حفظ مشتری، از بازاریابی و استراتژیهای آن استفاده میکنند تا بتوانند در کوتاهترین زمان بهترین پاسخ را دریافت کنند. اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و راههای جدیدی که در راستای حفظ مشتری وجود دارد بازاریابی به تنهایی پاسخگو نبوده و باید از روشهایی موثر و کارآمد استفاده شود تا مشاغل بتوانند به نتیجهی مطلوب دست یابند. بازاریابی پارتیزانی شیوهای از بازاریابی است که میزان بودجهی کسبوکار و حداقل منابع را در نظر میگیرد تا بتواند با وجود تمام امکانات اما در سطح بسیار متوسط و ایجاد نوآوری، راههایی متفاوت و نوین را بر سر راه کسبوکار قرار دهد و جایگزین بازاریابی قدیمی در گذشته شود. ایجاد نوآوری در بازاریابی مشاغل شامل پیادهسازی استراتژیهایی است که راه رسیدن به اهداف مشاغل را کوتاهتر میکند. اصل بازاریابی پارتیزانی خلاقانه است. منظور از این جمله این است که به روشها و راهحلهای خلاقانه و جدید در کسبوکار با در نظر گرفتن کف بودجه به بهترین پاسخ یعنی حفظ مشتری و کسب درآمد بیشتر دست پیدا کنند.
با توجه به کمهزینهتر بودن بازاریابی پارتیزانی نسبت به سایر روشهای بازاریابی بیشک این روش بهترین نوع بازاریابی محسوب میشود. در بازاریابی پارتیزانی، در درجهی اول نیروی انسانی قرار میگیرد و با استناد بر این توانایی در راه موفقیت کسبوکار قدم برمیدارند و با شک و حدسیات کاملا بیگانه هستند. در بازاریابی پارتیزانی به منظور دستیابی به اهداف کسبوکار از جمله حفظ مشتری، انرژی و توانایی را نسبت به پول هزینه میکنند. به همین منظور است که مشاغل امروزی این نوع بازاریابی را به سایر روشها ترجیح میدهند. برنامهریزی اولیه برای بازاریابان به منظور تسریع در کار و برآورد میزان سود بدست آمده است اما برای بدست آمدن تقریبی فروش تنها باید وارد عرصهی بازار کار و ارتباط با مشتریان شد تا بتوانند مشکلات احتمالی را برطرف کنند. در بازاریابی پارتیزانی مشاغل برای رسیدن به اهدافشان از جمله حفظ مشتری باید در ابتدای کار رقبا را شناسایی کنند و تمام توان خود را برای بهتر دیده شدن میان مشتریان بگذارند و توجهی به سایر رقبای موجود در بازار نکنند. توجه بیش از حد به رقبا باعث صرف انرژی و توانایی زیادی میشود که به نفع کسبوکار نیست.
اصل بازاریابی پارتیزانی برای مشاغل کوچک و یا تازه افتتاح است و در کسبوکارهای بزرگ مرسوم نیست اما دیده میشود که برخی از مشاغل بزرگ نیز از این روش استفاده میکنند. دلیل اینکه بازاریابی پارتیزانی برای مشاغل کوچک بهتر جواب میدهد این است که در این نوع از بازاریابی تنها سرمایهی لازم برای شروع کار، وقت و انرژی و ایدههای نوینی است که در این مشاغل به راحتی میتوان ایجاد کرد؛ اما مشاغل بزرگ میتوانند با خیالی آسودهتر از روشهای دیگر بازاریابی استفاده کنند و سرمایهی اولیه برای سرمایهگذاری را در راه حفظ مشتری و دیگر اهدافشان هزینه کنند.
مطالعه در سایت مرجع
نویسنده: مارال معلم طبرسی