فراباشگاه مشتریان امواج

امواج، باشگاهی برای همه | شبکه ارائه محصولات و اهدای جوایز

فراباشگاه مشتریان امواج

امواج، باشگاهی برای همه | شبکه ارائه محصولات و اهدای جوایز

منظور از B2B چیست؟

فروش B2B چیست؟

B2B اصطلاحی برای ارتباط میان کسب و کارهاست. این نوع فروش برای مشاغلی است که محصولات و اجناس یک شرکت دیگر را به صورت عمده به کسب و کار دیگری عرضه می‌کند نه به مصرف‌کننده. B2B معمولا پیچیده تر از B2C (کسب و کار به مصرف کننده) است. فروشندگان B2B آموزش‌های حرفه‌ای می‌بینند تا بتوانند کسب و کارهای خریدار را نسبت به بهتر بودن کیفیت و قیمت عمده‌ی خود در مقایسه با سایرین، متقاعد کنند.

  

دو نوع فروش B2B داریم

اولین نوع محصولاتی هستند که نیازهای تجاری را برآورده می‌کنند مانند لوازم اداری و تجهیزات رایانه‌ای که در این نوع فروش معمولا شبیه یک فرایند B2C است. ولی با کمی پیچیدگی و تاییدیه‌ی رئیس بخش مربوطه انجام می‌گیرد.
دومین نوع B2B، به گونه‌ای است که فروش محصول از تولید کننده‌ای به تولید کننده‌ی دیگر انجام می‌شود. به عنوان مثال، تولیدکننده‌ی لاستیک محصول خود را به سازنده‌ی خودرو می‌فروشد و او نیز خودرو را به مصرف کننده عرضه می‌کند. این چرخه ساده‌تر از نوع اول B2B است. فرض کنید شما تولید کننده‌ی مواد غذایی هستید، محصولاتتان را به عرضه کننده‌ی محصولات غذایی و یا فروشگاه زنجیره‌ای می‌فروشید تا آنها به مصرف‌کننده‌گان تولیدات شما را ارائه دهند. 
B2B به گونه‌ای کمک به کسب و کارهاست. ممکن است برایتان سوال پیش آید که چگونه B2B به کسب و کارکمک می‌کند؟
فرض کنید کارخانه‌ای تولیدکننده‌ی مواد غذایی است، مغازه‌دار و یا فروشگاه زنجیره‌ای خیلی راحت تنها با سفارش لیست محصولات درخواستی، می‌تواند خرید کند و برای عرضه به مشتری اجناس را ارائه دهد. 
B2B معمولا چالش برانگیزتر از B2C در نظر گرفته می‌شود و اغلب شامل محصولات و خدماتی است که هزینه‌های بیشتری را صرف می‌کند. 
هزینه‌ها در B2B بیشتر است چون در این نوع قراردادهای کلان و بیشتری انجام می‌شود. به همین دلیل کمیسیون‌های پرداخت شده نیز برای هر قرارداد قطعا بیشتر خواهد بود. B2B معمولا فروش محصولات تولید شده به خرده فروشان و عمده فروشان است. به نحوی پخش محصولات و کالاهای مورد نظر در بازار عرضه است.
B2B به معنای "کسب و کار به کسب و کار" است. این بیانگر فروش محصولاتتان به کسب و کار دیگری است نه مصرف کننده، نوعی تبادل پول و کالا است که گاهی در وسعت بیشتری انجام می‌شود. فرض کنید شما تولیدکننده‌ی محصولات بهداشتی و پاک‌کننده هستید. دسته‌ای از محصولاتتان را می‌توانید به داروخانه‌ها و انواع دیگر را به مغازه‌دارهای لوازم بهداشتی ارائه دهید تا آنها نیز طی پروسه‌ای دیگر و با مبالغ خودشان به مصرف کننده‌گان توزیع کنند.
بحث دیگری که در B2B و B2C مطرح می‌باشد، موضوع قیمت اجناس است. در B2B تولیدکننده با قیمت مشخص شده‌ی خود، محصول را به کسب و کار دیگری عرضه می‌کند، درصورتی که مغازه‌دار برای ارائه‌ی محصولاتش به مصرف کننده می‌تواند قیمت آنها را تغییر دهد و درصدی هم روی کالاها اعمال کند. 
مثال دیگری می‌تواند عمده فروشان باشد که محصولات خود را به خرده فروشان فروخته و آنها اجناس را با نرخ بالاتری به مشتری و مصرف‌کننده ارائه می‌دهند. سوپرمارکت مثال بارزی برای B2B است. سوپرمارکت لبنیات و موادغذایی را از شرکت‌های پخش با نرخی مشخص خریداری می‌کند ولی با افزایش درصدی بر روی محصولات، آنها را به مصرف‌کننده عرضه می‌کند.

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا B2B را بررسی کنیم و با اصطلاح فروش کسب و کار به کسب و کار آشنا شوید.

 مطالعه مقاله در سایت مرجع

نویسنده : مارال معلم طبرسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.