فراباشگاه مشتریان امواج

امواج، باشگاهی برای همه | شبکه ارائه محصولات و اهدای جوایز

فراباشگاه مشتریان امواج

امواج، باشگاهی برای همه | شبکه ارائه محصولات و اهدای جوایز

منظور از B2C چیست؟

فروش B2C چیست؟

در این نوع فروش هدف کسب‌و‌کارها تنها مصرف‌کنندگان هستند. نمونه‌هایی از B2C فروش اتومبیل و مواد غذایی به مصرف کنندگان است. درحالی‌که بعضی از کالاهای B2C مثل املاک و مستغلات و ماشین با قیمت بالا هستند ولی اکثر کالاهای B2C در قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌شوند. چرخه‌ی B2C بسیار کوتاه‌تر از چرخه‌ی B2B است.

 

 B2C به هر فرآیند فروشی که به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود اطلاق می‌گردد، اگرچه در کل به خرده فروشی اشاره دارد. خرده فروشی شامل فروش شیر، ماست و ... نیز هست.

صنایع B2C

بیشترین آمار B2C را خرده‌فروشان تشکیل می‌دهند. سپس در رتبه‌ی دوم فروشگاه‌ها جای می‌گیرند. برخی از سهامداران و شرکت‌کنندگان B2C، فروشگاه‌های مواد غذایی، مصالح ساختمانی، نمایشگاه‌های اتومبیل و... هستند.

تفاوت B2B و B2C در چیست؟

B2B فرآیندی است که طول عمر بیشتری دارد. طول عمر این فرآیند به‌خاطر گستردگی بین کسب‌و‌کارهاست. فروش بین کسب‌و‌کارها هم شامل صرف زمان بیشتری است. میزان درآمد حاصل از B2B قابل مقایسه با B2C نیست. 
B2C چرخه‌ای است که مدت زمان خیلی کم‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. در این نوع فروش کسب‌و‌کار با فرد یا به اصطلاح مشتری سر وکار دارد و تنها فروشنده باید یک نفر را برای خرید و عضویت در تیم مشتریان وفادارش متقاعد کند.
فروشندگان در بخش B2C کار راحت‌تری را پیش رو دارند. تنها با ارائه‌ی محصول با کیفیت و قیمت مناسب می‌توانند مشتریان زیادی را ترغیب به خرید کنند و به افزایش سرمایه‌ی دلخواه دست یابند اما در B2B با دشواری بیشتری فرآیند فروش انجام می‌شود. دلایل مشکل بودن B2B به این خاطر است که تولیدکننده تنها با یک نفر روبه‌رو نیست بلکه با یک کسب‌و‌کار مستقل که خود شامل بخش‌های مجزایی است سر وکار دارد. کسب‌و‌کاری که درخواست خرید از شما را به عنوان تولید کننده دارد باید با قدرت زیاد مجذوب به خرید از کمپانی خود کنید تا برای خریدهای دفعات بعدی نیز مستقیم به سوی شما بیایند.
برای همین دلیل است که در مقاله‌ی قبلی و در تعریف B2B گفتیم باید فروشندگان حتما زبده و تعلیم داده شوند تا بتوانند فن بیان و مذاکره‌ی بین خود و کسب‌و‌کار دیگری را در دست بگیرند و فرآیند فروش را به پایان برسانند.

B2C و B2B از چند لحاظ مشابه هم هستند

در هر دو فروش باید از فروشندگان آموزش دیده و آگاه استفاده کرد. هر دو فروش باید طوری انجام شود که به فروش ختم شود. این امر مستلزم فروشندگان آشنا به محصولات و خوش‌برخورد خواهد بود.
در هر دو فروش باید بتوانید از کیفیت محصولاتتان و قیمتی که ارائه می‌دهید چه به کسب‌و‌کار و چه به مصرف‌کننده به گونه‌ای دفاع کنید که طرف مقابل شما از خرید خود مطمئن و خشنود باشد و برای خریدهای بعدی اول شما را در ذهن داشته باشد.


نتیجه‌گیری

خدماتی را برای مشتریان خود ارائه دهید. اینکه بتوانید خاص باشید را در B2B و B2C برای خود یک اصل کنید تا بتوانید در هر دو نوع فروش زبانزد مشتریان و سایر کسب‌و‌کارها باشید.
هدف ما از بررسی انواع فروش‌ها این است که بتوانیم بستری برای شما فراهم کنیم تا با مفاهیم فروش، بیشتر آشنا شوید و مسائل گفته شده را در کسب‌و‌کارتان اجرا کنید تا به افزایش فروش و مشتری دست یابید.

مطالعه مقاله در سایت مرجع

نویسنده : مارال معلم طبرسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.