فراباشگاه مشتریان امواج

امواج، باشگاهی برای همه | شبکه ارائه محصولات و اهدای جوایز

فراباشگاه مشتریان امواج

امواج، باشگاهی برای همه | شبکه ارائه محصولات و اهدای جوایز

بازاریابی روابط مشتری

بازاریابی روابط مشتری و تاثیراتش در جذب مشتری

 

در اصل بازاریابی روندی را در کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند که براساس ویژگی شخصیتی مشتریان عمل می‌کند.  بازاریابی روابط مشتری همان شناخت جزئی و ریز مشتریان به شمار می‌آید که به پرسونای مشتری نیز معروف است. شخصیت مشتری شامل نوع رفتار مشتریان، میزان بودجه‌ی مصرفی آنها برای خرید و حتی سلیقه‌ی مشتریان است که بازاریابان به منظور حرکت در بهترین راه و رسیدن به اهداف شرکت در ابتدا به شناخت و بررسی پرسونای مشتریان می‌پردازند تا بتوانند نقشه‌ی راهی برای جذب مشتری کسب‌و‌کار داشته باشند. بازاریابی روابط مشتری بیشتر بر روی اصول و قوانین حاکم در برخود با مشتریان عمل می‌کند و در این راستا به منظور رسیدن به اهداف کلی شرکت از جمله جذب مشتری نیز تلاش می‌کند. حتی در برخی از موارد دیده شده است که بازاریابان به دلایلی مشخص با تعدادی از مشتریان قطع ارتباط و همکاری داشته‌اند تا بتوانند از خطرات و ریسک‌های احتمالی در کسب‌و‌کار جلوگیری کنند. 

عده‌ای بر این باورند که بازاریابی به صورت قطعی به معنای پیوند دادن رابطه بین مشتری و کسب‌و‌کار است در صورتی که این باوری بسیار اشتباه معرفی می‌شود. در نظر بگیرید شرکتی بزرگ که در زمینه‌ی واردات و صادرات فعالیت می‌کند و با تعداد زیادی از مشتریانی سروکار دارد که شاید گاهی برایشان نه تنها سود ندارند بلکه به ضرر شرکت نیز عمل می‌کنند. برای جلوگیری از این روند نیروهای بازاریابی موظف‌اند افراد و عوامل مورد نظر را شناسایی کنند و از ادامه‌ی فعالیتشان جلوگیری کنند و برای بهبود اوضاع کسب‌و‌کار به جذب مشتری بهتر بپردازند.

 مشتریانی-که-برایتان-سودی-ندارند-و-باعث-زیانتان-می-شوند-را-حذف-کنید

هدف بازاریابی روابط مشتری چیست؟

 

تنها هدف بازاریابی روابط مشتری حفظ و جذب مشتری است که مشاغل بسیار کم به آن اهمیت می‌دهند و یا در کل هیچ شناختی از این فضا ندارند. بازاریابان به راحتی می‌توانند با روش بازاریابی روابط مشتری علاوه بر جذب مشتری به جلب رضایتشان نیز بپردازند. در اکثر کسب‌و‌کارها بازاریابان بر حفظ روابط و طولانی مدت کردن آن با مشتریان می‌پردازند تا بتوانند روابطی طولانی مدت را ایجاد کنند و مشتریانشان را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. رضایت مشتری یکی از پارامترهایی است که بستگی به بازاریابی روابط مشتری دارد و تعداد زیادی از مشتریان بنا به رضایت مشتریان فعلی و قبلی ترغیب به جذب خواهند شد. هرچند ناگفته نماند که جذب مشتری از طریق بازاریابی روابط مشتری تنها به مشتریان بستگی ندارد و پارامترهایی از قبیل کیفیت محصولات و قیمت آنها را نیز در بر می‌گیرد. اگر محصولات بی‌کیفیت و یا قیمت‌های هنگفتی داشته باشند بی‌شک نه تنها بازاریابی روابط مشتری در جذب مشتری تاثیرگذار نخواهد بود بلکه مشتریان فعلی نیز خرید نخواهند کرد. به صورت کلی بازاریابی و مشتریان به صورت زنجیره‌ای هستند که همگی در روابط و اهداف هر دو طرف موثر هستند و نبود هر یک از آنها اختلال در سیستم کسب‌و‌کار ایجاد خواهد کرد به همین منظور است که توصیه می‌شود برای داشتن مجموعه‌ای موفق از همان ابتدا با برنامه‌ریزی و نقشه‌ی راه پیش بروید و از نیروهای بازاریابی استفاده کنید تا بتوانید با بهترین متدها و استراتژی‌ها به سمت حل مشکلات بروید.

 علاوه-بر-کیفیت-محصول،-عوامل-دیگری-نیز-در-جذب-مشتری-موثر-است

مطالعه در سایت مرجع

نویسنده: مارال معلم طبرسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.